OROSZVILAG.HU


"Viszockij"

Címlap » Kultúra, programok
  |  2011-12-01 13:51:29  |  
Oroszvilag.hu

"Viszockij"

Valójában a Szovjetunióról szól a film? 

 "Viszockij"

 

Mától vetítik a nagyközönség számára is Oroszországban a Vlagyimir Viszockijról készült nagyszabású filmet. Az hivatalosan továbbra sem ismert, hogy ki a film főszereplője – bár a közvélemény tudni véli, hogy Szergej Bezrukov orosz sztárszínész (őt a magyar nézők a Mester és Margarita 2005-ös orosz filmfeldolgozásából ismerhetik, Jésua Ga-Nócri, Jézus szerepében) rejtőzik a tökéletesre sikeredett Viszockij-maszk mögött – de ez talán nem is olyan fontos a filmet megtekintő Makszim Ejdisz szerint, aki úgy véli, a „Viszockij, köszönjük, hogy él(sz)” nem is annyira Viszockijról, mint inkább a Szovjetunióról szól.

 

1979 július: a neves színész Vlagyimir Viszockij Párizsba készül utazni, ahol kedvese és francia narkológusok várják, mivel a morfinfüggő bárd egészségi állapota egyre kétségbeejtőbb. A KGB azonban figyelmezteti Viszockijt, hogy tartózkodjon az utazástól, és van is mivel zsarolni énekest. Izsevszkben ugyanis letartóztattak egy illegális koncertek szervezésével foglalkozó csoportot, s ennek kapcsán figyelmeztették Viszockijt: ha külföldre megy, azt úgy fogják tekinteni, mintha elmenekülne a vizsgálat elől.

Ezért Viszockij Párizs helyett Üzbegisztánba repül, együtt egyik barátjával, személyes orvosával, és „menedzserével”. Hamarosan követi őket Viszockij egyik szeretője, a 19 éves Tánya.

"Viszockij"

Buharában Viszockij nem jut morfinhoz, a helyi orvosok nem akarnak segíteni, az énekes állapota óráról órára rosszabb. Mivel a KGB lehallgatja Viszockijt, és így értesül a kialakult helyzetről, elhatározzák, a taskenti repülőtéren őrizetbe vett Tánya közbenjárását kérik...

"Viszockij"

Viszockijről bármilyen filmet lehetett volna rendezni – írja Ejdisz. Filmet egy kábítószerfüggő alkoholistáról, egy huligánról, „az orosz Jim Morrisonról”, egy örök lázadóról, egy emberről, aki gyűlölte a hatalmat, amely azonban mégis kiváltságokban részesítette őt. Lehetett volna filmet készíteni Paradzsanov és Tarkovszkij barátjáról, a nép által imádott bálványról, akinek a dalait mindenki szerette, de lehetett volna ez egy film a neves költőről, vagy a hős szeretőről.

Ám a „Viszockij” alkotói váratlan, ugyanakkor biztonságos megoldást választottak. A fenti elemek mindegyikét érintve ugyan, de egy olyan filmet forgattak, amelyben nem is a címszereplő az igazi főhős.

Viszockij színész, de nem a Tagankán lép fel, hanem a buharai piacon. Lázadó, de egyetlen kényes megjegyzés sem hagyja el ajkát. Széles körű népszerűségnek örvend, de ugyanúgy áll sorba a vízumkérő hivatal előtt, mint a többi szovjet állampolgár. Mindenki ismeri, de a moszkvai repülőtéren senki nem szólítja meg. A KGB a nyomában van, de nem világos, hogy miért. Őrülten szereti őt két nő, de ez a történet is homályban marad. Énekes, de dalai közül egy sem hangzik el teljesen.

Azért, mert mindez nem fontos. Maga Viszockij csak másodlagos szereplő, nem ő az igazi főhős.

A film valódi főszereplője a KGB tábornoka, Viktor Mihajlovics, aki a film szerint egy becsületes, akár a főnökeivel is vitába szálló, igazságkereső, kötelességét becsülettel teljesítő, hibáit belátni képes ember.

A „Viszockijban” egy elképzelt szovjet múlt jelenik meg, hasonlóan „A mások élete” című 2006-os német filmhez, amelyben egy elképzelt NDK (Stasi) bontakozott ki, igaz, negatív előjellel. Amennyiben a német film az NDK „leleplezése” céljából született, a „Viszockij” éppen ellenkező előjellel, a Szovjetunió egyfajta idealizálásaként.

"Viszockij"

A kritikus szerint nem véletlen, hogy két hete egy zárt vetítésen az orosz miniszterelnöknek is bemutatták a filmet, s az ő jóváhagyása előzte meg az óriási reklámkampány mellett zajló bemutatót, alig pár nappal a választások előtt.

A láthatólag főként a huszonéves fiataloknak szóló filmet nem lehet kizárólag thrillerként vagy akciófilmként értelmezni a történeti-ideológiai kontextus nélkül.

És vajon mi marad a többieknek, akik még emlékeznek a színházi előadásokra, a „Találkozás helyét nem lehet megváltoztatni” TV premierjére, a hatalmas tömegre a Taganka előtt 1980 nyarán? Akik az igazi Viszockijjal akarnak találkozni, várniuk kell a film végéig, amikor megszólal a bárd hangján az 1973-ban írt a „Ballada a paradicsomba távozásról”. Szintén 1973-ban írta egyébként Viszockij „Emlékmű” című költeményét is. Ez a film mintegy annak a versnek a beteljesedett jóslata Makszim Ejdisz szerint. 

 

 

(Makszim Ejdisz: Zsal, sto szbilosz, gazeta.ru, 2011. 12. 01., visotsky-film.ru)

 

Владимир Высоцкий

Памятник

Я при жизни был рослым и стройным,
Не боялся ни слова, ни пули
И в привычные рамки не лез, -
Но с тех пор, как считаюсь покойным,
Охромили меня и согнули,
К пьедесталу прибив "Ахиллес".
 
Не стряхнуть мне гранитного мяса
И не вытащить из постамента
Ахиллесову эту пяту,
И железные ребра каркаса
Мертво схвачены слоем цемента, -
Только судороги по хребту.
 
       Я хвалился косою саженью -
               Нате смерьте! -
       Я не знал, что подвергнусь суженью
               После смерти, -
       Но в обычные рамки я всажен -
               На спор вбили,
       А косую неровную сажень -
               Распрямили.
 
И с меня, когда взял я да умер,
Живо маску посмертную сняли
Расторопные члены семьи, -
И не знаю, кто их надоумил, -
Только с гипса вчистую стесали
Азиатские скулы мои.
 
Мне такое не мнилось, не снилось,
И считал я, что мне не грозило
Оказаться всех мертвых мертвей, -
Но поверхность на слепке лоснилась,
И могильною скукой сквозило
Из беззубой улыбки моей.
 
       Я при жизни не клал тем, кто хищный,
               В пасти палец,
       Подходившие с меркой обычной -
               Опасались, -
       Но по снятии маски посмертной -
               Тут же в ванной -
       Гробовщик подошел ко мне с меркой
               Деревянной...
 
А потом, по прошествии года, -
Как венец моего исправленья -
Крепко сбитый литой монумент
При огромном скопленье народа
Открывали под бодрое пенье, -
Под мое - с намагниченных лент.
 
Тишина надо мной раскололась -
Из динамиков хлынули звуки,
С крыш ударил направленный свет, -
Мой отчаяньем сорванный голос
Современные средства науки
Превратили в приятный фальцет.
 
       Я немел, в покрывало упрятан, -
               Все там будем! -
       Я орал в то же время кастратом
               В уши людям.
       Саван сдернули - как я обужен, -
               Нате смерьте! -
       Неужели такой я вам нужен
               После смерти?!
 
Командора шаги злы и гулки.
Я решил: как во времени оном -
Не пройтись ли, по плитам звеня? -
И шарахнулись толпы в проулки,
Когда вырвал я ногу со стоном
И осыпались камни с меня.
 
Накренился я - гол, безобразен, -
Но и падая - вылез из кожи,
Дотянулся железной клюкой, -
И, когда уже грохнулся наземь,
Из разодранных рупоров все же
Прохрипел я похоже: "Живой!"
 
       И паденье меня и согнуло,
               И сломало,
       Но торчат мои острые скулы
               Из металла!
       Не сумел я, как было угодно -
               Шито-крыто.
       Я, напротив, - ушел всенародно
               Из гранита.
 

 

 

Cimkék: Viszockij, film
Országok: Üzbegisztán Oroszország
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat