OROSZVILAG.HU


Rejtvény a Fehér alapon fekete négyzet

Címlap » Kultúra, programok
  |  2015-12-13 11:15:52  |  
Doktor Stella

Rejtvény a Fehér alapon fekete négyzet

Malevicsi humor?

 Rejtvény a Fehér alapon fekete négyzet

November 12-én, csütörtökön a Tretyjakov Képtár nyilvánosság elé tárta legutóbbi kutatásainak eredményeit. A galéria szakértői – Jekatyerina Voronyina, Irina Rusztamova és Irina Vakar, – közönség előtt is bemutatták, hogy Kazimir Malevics Fehér alapon fekete négyzet című festményén a festékréteg alatt két másik kép és egy felirat is található.

A Tretyjakov Képtár szakértőinek bejelentése lenyűgözte a Fehér alapon fekete négyzet 100 éves évfordulójának szentelt nemzetközi tudományos konferencia hallgatóit. Így néz hát ki a fekete négyzet a röntgenfelvételen, melyen jól láthatók az egyébként már korábban is ismert kép kontúrjai:

Rejtvény a Fehér alapon fekete négyzet

Ez pedig Malevics másik, s egyben újonnan felfedezett műve a mikroszkóp alatt. Ez egy rekonstrukció, melyen látszik, ahogy a hajszálrepedéseken keresztül áttetszik a festék.

Rejtvény a Fehér alapon fekete négyzet

 

„Az első kép egy kubofuturista kompozíció, a fekete négyzet alatt fekvő másik kép pedig egy protoszuprematista kompozíció, melynél a festék kissé már megrepedezett.” - számolt be az új, színes képekről a Tretyjakov Galéria tudományos szakértői vizsgálat részlegének dolgozója, Jekatyerina Voronyina.

A szuprematizmus egy a kubizmusból kialakult orosz avantgárd művészeti irányzat, különböző absztrakt irányzatok ötvözete, amelynek Kazimir Malevics volt az alapítója. Képviselői logikátlan kompozíciójú, tiszta színű, főleg geometriai formákat használtak, amelyek nem értelmezhetők a tárgyi valóság kereteiben.


Hogy milyen feliratot találtak a fekete négyzeten?


A galéria szakértői egy másik felfedezésükről is beszámoltak. Megfejtették a fekete négyzeten olvasható feliratot, amit szintén a festőnek tulajdonítanak. Egészen pontosan még három betű tisztázása hiányzik. A teljes frázis pedig a muzeológusok véleménye szerint nagy valószínűséggel úgy hangzik, hogy „Négerek csatája egy sötét barlangban”. A nehézség a négerek szó értelmezéséből adódott, azonban a kutatás résztvevői úgy vélik, hogy helyesen olvasták a feliratot, mivel Malevics kézírásának sajátosságai egyezést mutatnak azzal, ami pedig egészen a francia Alphonse Allaisnak az 1882-ben készült képéhez vezette el a kutatókat, melynek címe: Négerek csatája éjszaka egy sötét barlang mélyén. A két alkotás között ilyen formán egyfajta dialógus jön létre.


Ki volt Alphonse Allais?

 

Alphonse Allais egy francia író, humorista, és karikatúraművész, a fekete humor egyik jeles képviselője. Allais festményeivel, novelláival és színdarabjaival mintegy fél évszázadig olyan avantgárd művészeti irányzatok vezéralakja volt, mint a konceptualizmus vagy a minimalizmus az irodalomban, a képzőművészetben és még a zenében is. 1882-ben, tehát 30 évvel azelőtt, hogy Malevics megfestette a Fehér alapon fekete négyzetet, Allais készített egy képet a Négerek csatája éjszaka egy sötét barlang mélyén címmel, ami az ő fekete téglalapját ábrázolja.

Ezen kívül a festőművésznek volt egy egész sorozat olyan munkája, mint a Vérszegény lányelsőáldozásra indul a hóviharban, amely egy fehér téglalap vagy a Paradicsomot szednek a bíborosok a Vörös-tengernél, ami pedig egy vörös. Allais, követőitől eltérően humorral viszonyult a saját képeihez és nem igyekezett rejtett filozófiai gondolatot keresni bennük.

 

 

 

Mikor festette Malevics a festményt?

 

A fekete szupremusz négyzet a leghíresebb munkája Malevicsnek, amit 1915-ben alkotott. A közönség elé először Az utolsó futurisztikus képek című kiállításon tárták. A kép egy kis vásznon terül el. A négyzet alakú festmény oldalainak hosszúsága 79,5 cm. A hátteret fehér színnel töltötte ki, míg a nagy négyzetet feketével ábrázolta. Annak ellenére, hogy látszólag egyszerű létrehozni egy ilyen képet, Malevics azt állította, hogy néhány hónap alatt készült el.

A Tretyjakov Galéria munkatársai arra hívták fel a figyelmet, hogy ebben a felfedezésben nem az a lényeg, hogy az egyik alkotásban találtak egy másikat, hanem hogy betekintést nyertek a festményen folyó munka folyamatába, Malevics „megvilágosulásának” dramaturgiájába. Mindenesetre annyi elmondható, hogy ez a művészettörténeti újdonság megosztotta Malevicsnek és munkásságának a megítélését. Míg egyesek a szuprematizmus ikonjának vélik a művet, mások egy rossz, sőt rasszista viccnek tartják, s mindennek tetejében a plagizálás vádja is a Malevicset sújtó kritikák sorát gyarapítja.

 

 

Cimkék: Fehér alapon fekete négyzet, Malevics, Jekatyerina Voronyina, Alphonse Allais, Négerek csatája éjszaka egy sötét barlang mélyén, Tretyjakov Galéria,
Országok: Oroszország
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat