OROSZVILAG.HU


Orosz balett argentin színpadon 

Címlap » Kultúra, programok
  |  2010-06-27 12:44:45  |  
Karnics Alina

Orosz balett argentin színpadon 

Gediminas Taranda társulata Buenos Airesben lépett fel 

Orosz balett argentin színpadon Orosz balett argentin színpadon  

 
Alapította Maya Pliszeckaja
Az Orosz Cári Balett Buenos Airesben
 
A moszkvai társulat új változatban táncolja a Don Quijotét, amit a rendező Gediminas Taranda készített Petipa és Gorszkij előadásai alapján.
   

A nagy Maja Pliszeckaja védnöksége alatt most először érkezik Buenos Airesbe az Orosz Cári Balett, a Don Quijote egy különleges változatával, amelyet a művészeti igazgató Gediminas Taranda rendezett, Marius Petipa és Alekszandr Gorszkij korábbi koreográfiái alapján.

A társulat 1994-ben született Majának köszönhetően, aki valamivel visszavonulása előtt alapította, majd Taranda gondjaira bízta – akit a Bolsojban ismert meg- annak igazgatását.      

A kezdetben kicsi és szerény forrásokkal rendelkező társulat egyre nőtt és olyan helyet vívott ki magának, hogy ma nemcsak hogy a moszkvai Novaja Operában van a székhelye és stúdiója, de 45 olyan táncos alkotja, akik a technikai tökéletességgel és - az igazgató szavaival élve - a „tánc örömével” igazolják létezésüket.
A társulat nagyszabású dél-amerikai turnéjának egyik állomásaként Buenos Airesben a Don Quijote harmadik verzióját játssza majd, amelyet a rendező készített.

Mi késztette arra, hogy három verziót is készítsen ebből az előadásból?
Azt gondolom, hogy mindaz, ami tradicionális, az évek múlásával – szándékosan vagy sem - de szükségképpen aktualizálódik. Éppen ezért arra szoktam törekedni, hogy a repertoárunkban szereplő művek egy aktuálisabb/modernebb nyelvezetet tükrözzenek/fejezzenek ki, hogy a közönség ne ragadjon le vagy maradjon meg egy előadásnál, amelyet évekkel azelőtt látott más társulatoktól vagy akár az enyémtől is.

Ön az előadásába belevont spanyol táncokat, és egy operarészletet is.
Más-más perspektívából közelítek a klasszikus tánchoz, így próbálom meglepni a hagyományos baletthez szokott közönséget. Például egy kis flamencóval az előadás közepén, vagy egy operarészlettel, egy kis improvizációval – olyasfajta technika ez, ami a kortárs táncban a legnagyobb természetességgel jelenik meg, és ami a klasszikus balettben annyira szokatlan. A második jelenetben megjelenik egy operaénekesnő, aki a tengerről, az égről, és magáról az életről énekel. Ez nem valami speciális zene; nem a zene az, amit ebben a jelenetben kerestünk, hanem magának az énekesnőnek a megjelenése, ez a hang, és az a különleges és váratlan hatás, amit kivált.  

Hogy fogadják a balett szerelmesei az olyan klasszikusokon végrehajtott változtatásokat, mint amilyen a Don Quijote?
A közönség nagyon jól fogadja. Spanyolországban, ahol Oroszországon kívül először mutattuk be ezt az előadást, elsöprő sikere volt, legutóbb pedig Brazíliában nagyon lenyűgöző volt látni, hogyan vibrál a közönség az előadások alatt. Ez az új verziója a Don Quijoténak sokkal dinamikusabb, vidámabb és színesebb, mint azt eredeti. 

Jelenleg milyen a kapcsolata Majának a Társulattal?
Ő már visszavonult, nem aktív tagja a társulatunknak. De amikor még velünk volt- nagyjából 6 évvel ezelőtt – a lehető legnagyobb inspirációt jelentette a táncosoknak, elsősorban az álmokkal és célokkal teli legfiatalabb tagoknak, és valami ebből a mai napig jelen van a társulatban, például egyfajta szellemiség, a konkrét munkán felül. Ami a személyes kapcsolatunkat illeti, nagyon jó barátok vagyunk.  

Hogy ismerték meg egymást?
A Bolsojban, táncosként. Éppen miután befejeztem az ottani tanulmányaimat, Maja gálaműsort szeretett volna rendezni, ahol megmutathat mindent, amit táncosként hátrahagyhat – már visszavonulni készült – és az a megtiszteltetés ért, hogy engem kért fel arra, hogy megrendezzem. Ez volt az a momentum, amikor létrejött a Balett, és ő volt ennek a múzsája.

Hogyan határozná meg a társulatát? 

Fiatalok tele ötletekkel, akik nagyon sokszor segítenek engem új tapasztalataikkal, nagyon fegyelmezettek és elhivatottak: egy nagy család vagyunk. Ezen kívül mindannyian különböző iskolák táncosai, és én nagyon szeretem ezt így, hogy ilyen heterogén a csoport, ez nagyon jó kölcsönhatásokat generál. Amikor új táncosokat kell választanom a társulathoz, rengeteg iskolát és táncbemutatót végigjárok, amíg meg nem találom azt, amit keresek. Nagyon körültekintő vagyok, mivel igencsak koherensnek kell lennem egy ilyen magas szintű csoporttal.       

Ez az első alkalom, hogy itt járnak?
Ők igen, én még táncosként voltam néhányszor Argentínában a Bolsojjal – valójában itt debütáltam, mint szólótáncos – de a Cári Balett vezetőjeként ez az első alkalom, és nagyon izgatottan várjuk, hogy megismerhessük az itteni közönséget. 
2010. június 17.
 

El Ballet Imperial de Rusia llega al Coliseo 
http://www.lanacion.com.ar/nota.asp?nota_id=1275692

 

Cimkék: cári balett, Buenos Aires, Bolsoj, Maja Pliszeckaja, Gediminas Taranda
Országok: Oroszország
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat