OROSZVILAG.HU


Baku - Tbiliszi - Karsz vasút

Címlap » Hírek » A posztszovjet térség hírei
  |  2011-05-26 14:26:33  |  
Kecskeméti Gábor

Baku - Tbiliszi - Karsz vasút

Grúzia azeri hitelből valósítja meg a beruházást

 Baku - Tbiliszi - Karsz vasút

Azerbajdzsán a héten 575 millió amerikai dollárt bocsátott Grúzia rendelkezésére, hogy a kaukázusi ország megépíthesse az Azerbajdzsánt Törökországgal összekötő vasútvonal grúziai szakaszát.

A kölcsönről még a múlt héten állapodott meg a Bakuba látogató Ramzan Nikolaisvili, a regionális fejlesztésért és infrastruktúráért felelős grúz miniszter az azeri féllel. A beruházás teljes költsége jelenleg már eléri a 775 millió dollárt. A beruházás érdekében a két ország még törvénymódosításokat is életbe léptetett. Az azeri közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a kölcsön 25 éves futamidejű és évi 5 százalékos kamattal terhelték. Az első kölcsönt még a gazdasági válság előtt, 2007-ben kötötte meg a két kaukázusi állam, igaz az akkori 200 millió dollárt még 1 százalékos kamatra adták az azeriek.

Szadraddin Mammadov, az azerbajdzsáni közlekedési minisztérium egy tisztviselője szerint további kölcsönök kifizetését az is szükségessé tette, hogy 25 kilométeres szakaszon változtatni kellett a vasút grúziai nyomvonalán Akhalkalakitól a török határig: „Geológiai mérések során feltárták, hogy ezen a területen földcsuszamlások fordulhatnak elő, így a vasút nyomvonalát nem lehet közvetlenül a hegyek mentén vezetni a török határig. Emiatt az a döntés született, hogy ezen a szakaszon egy négy kilométer hosszú alagúton, a hegyek alatt vezetjük a vasútvonalat. Az alagút fele grúz, a másik fele viszont már török területen fog húzódni.”

Mammadov elismerte, hogy a 160 kilométeres Marabda-Akhalkalaki vonal felújítása szintén tervbe volt véve: „Nem sokkal a munkák megkezdése előtt derült ki, hogy a vonal szörnyű műszaki állapotban van, s nem áll készen a teherszállításra. Végül úgy döntöttünk, hogy nem felújítjuk, hanem teljesen újjáépítjük azt. Ez természetesen hatással van a beruházás költségeire.” – nyilatkozta Mammadov.

A Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal beruházási költségeit eleinte 420 millió amerikai dollárra becsülték, majd 600 millióra. A legutóbbi költségtervek szerint ez már az 1.2 milliárd dollárt is elérheti. A beruházás során
105 kilométer új vasúti pályát létesítenek, ebből 76 kilométer Törökországban, 29 kilométer Grúziában fog megépülni. Az építkezések várható befejezése 2012 első féléve, de a felek megállapodtak, hogy lehetőség szerint felgyorsítják a munkálatokat, így már 2011 végén megindulhat a forgalom. A vasútvonal kapacitása elérheti az évi 17 millió tonnát, de már eleinte 6.5 millió tonna áru és 1 millió utas szállítására lesz alkalmas.


(azernews.az)

Cimkék:
Országok: Grúzia Azerbajdzsán
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat