OROSZVILAG.HU


"Óriási csapás az orosz repülőgépiparra"

Címlap » Sajtószemle
  |  2012-05-14 15:32:08  |  
Péter Nóra

"Óriási csapás az orosz repülőgépiparra"

A világsajtó a Sukhoi SuperJet 100 katasztrófájáról

 "Óriási csapás az orosz repülőgépiparra"

 

Financial Times (London, Nagy-Britannia)

A katasztrófa, amely szerdán következett be az új orosz utasszállító óriásgép, a Sukhoi SuperJet 100 próbarepülése során – kudarc az orosz repülőgépgyártó ipar számára, amely ezen repülőgép által kívánta elkezdeni a polgári légiközlekedés világpiacának meghódítását.

A katasztrófa körülményei még nem ismertek, de a történtek valószínűleg már nem emelik az utasszállító óriásgép megrendeléseinek számát ($31 millió/repülőgép), amelyből már körülbelül 170 gyártottak le…

Az orosz katonai repülőgépek méltóan vetélkednek a világpiacon, ugyanakkor az utasszállító gépei – szűkösek, rossz szellőzőberendezéssel rendelkeznek – gyakorlatilag csak a volt Szovjetunió országaiban, Iránban és Afrika önálló országaiban értékesítik őket… 

Annak ellenére, hogy a Sukhoi SuperJet 100 szakadatlan megrendelése az utóbbi pár évben stabilnak bizonyult, a megvásárolt repülőgépek száma elég alacsony maradt és akadályozza a veszteségmentesség küszöbének az elérését (hagsúlyozzák a Fitch Ratings elemző jelentésében). A dokumentumban arról is szó esik, hogy, ahogy az ügynökség várja, a katasztrófa negatívan fog megmutatkozni a jövőbeni megrendeléseken.

Agence France-Presse (Párizs, Franciaország)

Az új Sukhoi SuperJet 100 elvesztése Indonéziában hatalmas csapást mért az orosz repülőgépiparra, amely arra számított, hogy ez az első új utasszállító óriásgép, amely a posztszovjet Oroszország területén épült, javítani fogja az imidzsét…

Oroszország repülőgépgyártó ipara a mai napig a sztereotípiák árnyékában él, mindig összekapcsolódva a szovjet repülőgépek furcsa konfigurációjával és gyakori katasztrófákba való kerülésükkel. Azonban a SuperJet 100 egy teljesen új projekt, melynek célja bemutatni a világ számára Oroszország technikai munkásságának új, ragyogó imidzsét.

A történet tragikus iróniája éppen abban áll, hogy a katasztrófa akkor történt, amikor a repülőgép a próbarepülését teljesítette Jakartában vendégek körében, többek között külföldi légitársaságok igazgatói körében, akiknek az első ázsiai turnéjuk keretében az volt a céljuk, hogy minél több megrendelőt szerezzenek az utasszállító óriásgépre a régióban.

The Christian Science Monitor (Boston, USA)

Az oroszok a napokban megrázkódtatást élnek át, amelyet a repülőgép katasztrófája okozott, amely valószínűleg, fékezni fogja vagy teljesen felbontja az ország repülőgép-ipari újjászületésének a folyamatát. Az elmúlt években szó szerint kísértik a hatalmas katasztrófák, beleértve azt is, amelyben Lengyelország elnöke életét vesztette az őt kísérő személyekkel együtt, valamint azt is, amelyben életét vesztette az egyik orosz jégkorong csapat összes játékosa.

Ebben az esetben a katasztrófa nem egy régi szovjet gyártású repülőgéppel történt, hanem a Sukhoi SuperJet 100-al – a legújabb kereskedelmi utasszállító óriásgéppel, amelyhez Oroszország repülőgépiparának minden reménye fűződik. A Superjet 100 esetében a „Szuhoj” cég biztos abban, hogy mindent jól csinált, főleg a kulcsfontosságú külföldi cégekkel való együttműködés során a gyártás, kivitelezés (az alkatrészek körülbelül 70% külföldi gyártású) és marketing kérdéseiben…

Annak ellenére, hogy a katasztrófa körülményei csak a teljes kivizsgálás után lesznek ismertek és az új repülőgépek esései a honosításuk idején nem kerülnek a véletlen események sora közé, a SuperJet 100 – Oroszország egyetlen teljesen új polgári utasszállító óriásgépe, melynek elvesztése komoly kellemetlenségeket fog okozni az ipar számára, amely próbál újjászületni az elhúzódott posztszovjet depresszió után.

La Tribune (Párizs, Franciaország)

A Sukhoi SuperJet 100 visszaadhatta volna az orosz légi közlekedésnek a saját méltóságának érzését. Rákényszeríthette volna elfelejteni az orosz repülőgépek rossz imidzsét, amelyek a szovjet rendszer alatt épültek, és ráadásul annyiban hagyhatta volna a kanadai Bombardier és a brazil Embraer kihívásait a regionális repülőgépek nemzetközi piacán…Ez hatalmas csapás a „Szuhoj” cég számára és közvetett módon – az olasz Finmeccanica és francia Safran, Thales és Zodiac számára…

Les Echos (Párizs, Franciaország)

Jelen állás szerint nehéz megmondani, hogy hatással lesz-e a katasztrófa vagy nem a SuperJet programjának jövőjére, amellyel az orosz polgári légi közlekedés összekapcsolja az újjászületés reményeit. Ahogy az A320 Air France katasztrófája 1988 júniusában bemutató repülése sem akadályozta az A320 nagyszabású kereskedelmi sikerét, úgy ez a katasztrófa sem kérdőjelezi meg az új orosz repülőgép minőségét, amely nemrégiben kapta meg az Európai Légi Közlekedés-biztonsági Ügynökség igazolását. Valószínűsíthető, hogy meg kell várni a kivizsgálás végét, hogy annak kereskedelmi karrierje újjászülethessen. 

 

Cimkék: Sukhoi SuperJet 100, Indonézia
Országok: Oroszország
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat