OROSZVILAG.HU


Videojátékkal a sztereotípiák ellen?

Címlap » Sajtószemle
  |  2010-07-11 11:44:18  |  
Mezei Bálint

Videojátékkal a sztereotípiák ellen?

Az új szoftverekben az orosz katonák hősök - lennének, ha hagynák

Videojátékkal a sztereotípiák ellen?Videojátékkal a sztereotípiák ellen?

 
Moszkvában a „rossz szovjetek” imidzsén kívánnak javítani, és a külföldi piacokat célozzák meg
Oroszország: Nemet mondtak a nyugati videojátékokra
A Duma szeretné kitiltani őket a hazai piacról, míg helyüket új termékek vennék át, ahol az oroszok egyértelmű hősök – Corriere della Sera, Fabrizo Dragosei
 
 
Moszkva – Köztudott, hogy a Kreml hosszú ideje az Oroszországról kialakult kép, régi, mára berögződött sztereotípiák átformálásán munkálkodik. Ellenben a szokásos médiahadjárat úgy tűnik nem elegendő, a „public relations” korrigálása nem hozta meg a várt eredményt, így az offenzíva (egyik) fő csapásiránya a videojátékok tartalmi megítélésére tevődött át. A szoftverpiac e szegmensének felhasználói köztudottan javarészt fiatalok, akiket – gondolja a Duma tanácsa – könnyebben lehet befolyásolni, hiszen még nem éltek, élhettek a szovjet korszak évei alatt. Természetesen nem csupán az Orosz Föderáció ifjú gémereit szeretnék elérni, hanem a világ összes virtuális kalandora kezébe egy kalasnyikovot adni – feltéve, ha a menüben oldalt azt választják majd ki. A moszkvai törvényalkotóknak érezhetően elegük lett a rossz szovjetekből – manapság oroszokból -, akiket túlontúl gonosznak, irreálisan romlottnak ábrázolnak a számítógépes világban (is), így az „amerikai” forgatókönyv szerint rendre elnyerik méltó büntetésüket az ügyeletes jófiúktól. Vérbe mártott, hegyes, vörös fogak a csillagos-sávos lobogó ellen – ha lehet, inkább ne, vélik az „atlanti” játékok keleti ellenzői. Véleményükkel ráadásul nem is maradtak egyedül, hiszen a legfelsőbb orosz politikai körök elsődleges törekvése az új Oroszország-kép kialakítása, melyben a Kreml nem a világbéke és stabilitás legnagyobb kerékkötője, hanem kiszámítható, elfogadott partner – mindenki számára. Egy dolog azonban biztos, a Vörös Hadsereg második világháborús szerepvállalása továbbra is tabu marad, azaz a vörös marsallokat és katonáikat kizárólag kényesen válogatott színekkel lehet megfesteni, még akkor is, ha ez egyes országok felhasználóinak érzékenységét, a történelmi múlthoz való viszonyát sérti. A piaci szempontokat ismét felülírta a sztereotípiák elleni harc - más szemszögből nézve a múlt megváltoztathatatlansága.
 
Szép szavak, de tényleg a konkurencia elleni határozott fellépés lenne a megoldás egy olyan telített piacon, ahol a riválisok fejlesztései támasztotta kihívások napról napra erősödnek? Talán mégsem. Pont ezért a „helyes” képet alkotó videojáték-fejlesztők segítségére maga az állam siet. Busás finanszírozásokkal, kiépítendő támogatások egész rendszerével és egy új törvénytervezettel próbálják feltartóztatni a nem „elfogadott” szoftvereket már a határon – de legalábbis a nemzetközi infosztrádán félúton. Jelenleg mindössze egy megvitatásra váró törvénycsomagról van szó, de az orosz parlament alsóháza, a Duma előbbre tekint. A Call of Duty: Modern Warfare 2 illetve a hasonló játékok importjának véglegesen leáldozhat. Utóbbi ráadásul a szoftverpiac egyik igazi bestsellere, az eladási listák dobogós helyeinek állandó ostromlója a virágzó kalózportálok jelenléte mellett is. A Call of Duty második felvonásához az önkényuralmi, ultranacionalista, háborús viszonyok közé süllyedt Oroszország szolgáltatja a díszletet, mely dühödt világ ellen a nyugati titkosszolgálatok soha nem látott koalíciója lép fel.
A „telefon”, mint sok más esetben is, fentről érkezett. Maga Dmitrj Medvegyev államfő hívta életre azt a bizottságot, mely a történelmi hamisítások ellen folytat állóháborút. Ennek egyik mellékhajtásaként a Duma most a videojátékok erkölcsi kontrollját, ha úgy tetszik működőképes cenzúráját szeretné tető alá hozni. Eközben a kommunikációért felelős minisztérium a Novije Izvésztyia cikke szerint 14 millió eurót kért a kormánytól az új, államilag támogatható játékszoftverek fejlesztésére.
 
Az a néhány orosz fejlesztő, designstúdió, melynek sikerült belépnie a globális piacra szemlátomást sikerrel és alig titkolt örömmel alkalmazkodik az új feltételekhez. Számukra is kiváló példát nyújthat két orosz cég, az Aspyr és az 1C valamint az általuk kihozott két új fejlesztés, a „A kémek halála: az igazság ideje” illetve a „A háború emberei – a vörös feszültség”. Az első játékban a szovjet idők kémelhárítása, a SMERSH egyenruhája elevenedik fel, akárcsak a régi 007-es James Bond filmekben, ahol a legsötétebb, mindenre képes gonosz szereplők köntösébe bújtak, míg a második program az orosz feketesapkás különítményesek, egy igazi elitalakulat parancsnokságát ajánlja. A csatlakoztatott konzol segítségével a Fekete-tenger partvidékére vonulhatunk, és a Föderáció határain vehetjük fel a küzdelmet az ellenséggel.
 
Tavaly érkezett a boltok polcaira egy, az elődeihez képest kétségkívül formabontó orosz játék, mely a 2008-as grúz háború esetleges folytatását és a konfliktus elmérgesedését vizionálta. A Moszkvában előszeretettel negatív tónussal ábrázolt Szaakasvili elnök és Tbiliszi vezetése egynéhány – meg nem nevezett – nyugati hatalom segítségével az elnyomás sanyarú rendszerét kényszerítette a testvéri grúz népre. Természetesen a végén megjárja és elnyeri méltó büntetését. Az Aspyr és az 1C fenti két terméke ambiciózus terveket dédelget. A világ összes fiataljához szeretnének szólni, sőt nemrég az Egyesült Államokat is meghódították. Oroszország San Franciscóba helyezett konzulátusa a bemutató idejére óriási játékszobává alakult, ahol az odasereglett újságírók mérhették össze erejüket és tesztelhették a posztszovjet fegyverek erejét.     
 
     
 

 

Cimkék: játék, harc, háború, Medvegyev, szoftver
Országok: Oroszország
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat