OROSZVILAG.HU


Az elfelejtett szovjet modern építészet

Címlap » Történelem
  |  2010-10-03 00:00:03  |  
Mezei Bálint

Az elfelejtett szovjet modern építészet

Túl a Sztálin-barokkon, de messze a jelentől 

Az elfelejtett szovjet modern építészet

Az 1982 óta létező New York-i Storefront for Art and Architecture nonprofit elven működő galéria az elmúlt bő negyed évszázad során komoly érdemeket szerzett a reflektorfénytől távol eső művészeti értékek, kuriózumok bemutatásában. Immár három évvel ezelőtt, 2007-ben fotótárlaton ismertették a Szovjetunió legjelentősebb építészeti emlékeit azok teljességében. A Magyarországon szinte semmilyen visszhangot nem kapó kiállítás anyagát gazdagon illusztrált albumba foglalták, mely eddig sosem látott széles spektrumot nyit egy valaha volt világbirodalom modern építészeti mementói előtt. Utóbbiak közül jó néhány nemzetközileg is elismert műremek, míg mások egy letűnt korstílus utolsó mohikánjai. Egyes épületeket ma is használnak, de a többségük üresen áll, és lerobbanva várja sorsának jobbra fordulását.

„CCCP: Cosmic Communist Constructions Photographed” címet viselő kiállítás a 70-es, 80-as évek szovjet építészetének állít emléket. Mindez egyben kiváló ellenpélda mindazok számára, akik a kommunista szuperhatalom vasba, betonba és néha téglába öntött realitását a sztálini korszak „barokk”-nak – hazánkban Rákosi-barokknak – csúfolt robusztus épületeiben vélik felfedezni. A Hruscsov nevével fémjelzett desztalinizáció és a 20-as évek avantgárd korszakának részleges rehabilitálása új utakat nyitott meg a szovjet-orosz építészek, művészek előtt. A feltörekvő ifjú tehetségek magasabbra emelhették tekintetüket, túl az impérium határain, egyúttal alaposan szemügyre vettek olyan „nyugatiasan modern” városokat, mint Rotterdam vagy az újjászülető Nyugat-Németország nyüzsgő metropoliszai. Ugyanakkor nem feledkeztek meg a további kurrens irányvonalakról, stílusokról sem, így tanulmányozták Brazília és Argentína, Rio, São Paulo és Buenos Aires urbanizációját is.

A Storefront akkor kinevezett új igazgatója Joseph Grima jó érzékkel a párizsi kötődésű fotóművész, főszerkesztő Frédéric Chaubin képeire építette az expozíciót, hiszen azok egy közel ötéves gyűjtőmunka eredményei. Chaubin bejárta a volt Szovjetunió államait, és lencsevégre kapott egy sor méltatlanul elfeledett remekművet. Eljutott Jaltába, Jerevánba, Tbiliszibe, de Belaruszba is. A negatívba mentett kollektíva egy igazi felismerés – legyen bármilyen meglepő, ez is a Szovjetunió volt! 

A fellelt gyöngyszemek közül is kitűnik a grúz Szállítmányozási és Közúti Minisztérium futurisztikus épülete, melyet Georgi Csakhava tervezett 1975-ben. Az egymást keresztező utakat szimbolizáló épület festői környezetben, a kaukázusi fővárost átszelő Kura folyó feletti erdős magaslaton fekszik. A végső design kialakításában Zurab Jalagania volt a főépítész segítségére, aki egyben a volt tagköztársaság főútvonalainak építését felügyelő minisztériumot irányította. Csakhava kezében így, helyi szinten roppant hatalom gyűlt össze, ez pedig garantálta a szovjet mainstreamtől élesen elütő épület kivitelezésének sikerét.

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet

A jelenleg a Bank of Georgia tulajdonában lévő, üresen álló épületre tekintve a szovjet éra építészetével szemben támasztott sok előítéletünk ledőlhet. Az orom peremén megkapaszkodó, két országos főút találkozásában álló építményt konzolok feszítik Tbiliszi fölé. Ez akár a szovjet korszak heroizmus iránti elfogultságát, kényes hajlamát is példázhatná, de több annál. Ugyanis beleillik abba a változatos kaukázusi tájba, melynek egyik legszebb szakasza éppen a Kura völgye Tbiliszi mellett. A természet tisztelete és szeretete ott és azokban az időkben? – Mindez igenis létezett, még akkor is, ha távol a fősodortól. 

Csakhava alkotása a hatvanas évek japán metabolista mozgalmának eredményeit tükrözi, egyben ékesen tanúsítva, hogy a szovjet építészek nem intellektuális vákuumban tevékenykedtek.   

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet 

Szintén útkereső, tapogatózó, a határokat feszegető megoldásai tették híressé a jaltai Drúzsba (Barátság) Hotelt és Szanatóriumot. Az Igor Vasziljevszkij jegyezte hengeres formájú monstrum ma is merészséget áraszt. A szovjet Riviéra egyik ékköveként, a krími beach fölé magasodó szálloda szobái fűrészfogszerűen ülnek rá az emeletek körívére. A belépéshez a szerencsések egy üvegkalitkába zárt hídon kelhettek át, mely a liftekhez vezetett.  Kiemelve az együttes „társadalmi olvasztótégely” szerepét, a közösségi szórakozást, a társas együttlétet helyezték előtérbe. Ennek megfelelően a kagylóhéj magjában táncterem, uszoda, mozi, étterem és bár kapott helyett. A déli fekvésű hotel ablakain hajnalban és napnyugtakor visszatükröződtek a fekete-tengeri napsugarak. Mi ez, ha nem a szovjet álom maga? A CIA máshogy gondolta, sokáig fura katonai objektumnak hitte a Drúzsba Hotelt.

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet 

A litvániai Druskininkai szanatóriuma a szovjet szabadabb esztétikum egy másik világába repít minket. A szintén hengeres formákat ezúttal félköríves erkélyek zárják le, mintegy ezzel teremtve meg az örök fény illúzióját.

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet 

A kalinyigrádi Szovjetek Palotája már a brutalista építészet törekvése felé mutat. 1975-ben fejezték be. A helyiek csak a „Nagy Szörny” néven ismerik.

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet 

A minszki Műszaki Egyetem épülete hajóformájával vonzza az ismeretlen tekintetet. 1981-ben készültek el a munkálatokkal, és a „Gályát” azóta is eredeti rendeltetésének megfelelően használják.

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet 

Tatársztán fővárosában, Kazányban csészealj alakú cirkuszépület hirdeti a szovjet új hullám építészeti sokrétűségét.

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet 

A fentiektől kissé eltérő, a hagyományos grúz építészetre támaszkodó, mégis meghökkentően újszerű a Tbilsziben emelt Házasságkötési Palota. A látszatra rendszertelenül megszakított félköríves formákkal szabdalt épület ma is a grúz főváros egyik építészeti kuriózuma. 

Az elfelejtett szovjet modern építészetAz elfelejtett szovjet modern építészet    

Cimkék: Szovjetunió, építészet, modern, brutalizmus, brutalista, Csakhava, Tbiliszi, Jereván
Országok: Litvánia Belarusz Ukrajna Grúzia Örményország Oroszország
Megosztás:


 

Oroszvilag.hu | Impresszum  |  Kapcsolat